Inhoudsopgave
Vandaag heb ik een fantastisch spel ontdekt! Kinderen leren spelend rekenen met het spel Cijferstorm. Ik vond het bij het Kruidvat voor maar € 2,99! Het is verkrijgbaar in drie varianten; groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8.
Cijferstorm
Aangezien de rekenprestaties van Nederlandse scholieren de laatste jaren dramatisch gedaald zijn, vond Hans de Zeeuw dat daar wat aan moest gebeuren. Zo bedacht hij Cijferstorm om kinderen te helpen leren rekenen. Het spel is uitgewerkt en vormgegeven door Identity Games.
Het spel is geschikt voor alle kinderen die moeten leren rekenen. Zowel op school als thuis! Je kunt het spel met klasgenoten spelen of met je ouders (broers of zussen, enz). Het is een educatief, kort spel van ongeveer 10 minuten. Dat maakt het ook erg geschikt om het ook op school in te zetten.
3 varianten

De varianten lijken veel op elkaar, maar hebben toch onderlinge verschillen. Hieronder staan alle spelvarianten uitgelegd. Kies de variant waar je interesse ligt of welk spel je hebt gekocht. Helemaal onderaan dit blog lees je waarom je dit spel moet aanschaffen.
Spelend rekenen met Cijferstorm groep 3-4
Het spel voor groep 3-4 richt zich op het spelend leren rekenen tot 25. Inzicht in de getallenrij, optellen, aftrekken en het toepassen van verschillende rekenstrategieën zijn onder andere rekendoelen die bij Cijferstorm aan bod komen. Het spel kan met 1 tot 3 spelers gespeeld worden en heeft een tijdsduur van ongeveer 10 minuten.

De inhoud
Dit spel bestaat uit een doosje met 66 blauwe cijferkaarten, 22 lichtgroene kaarten (eenvoudig niveau), 22 donkergroene kaarten (moeilijker niveau) en de spelregels.
De 66 blauwe cijferkaarten gebruik je om sommen te maken. De 44 groene kaarten zij de getallen die de uitkomst bepalen.

Doel van het spel
Het doel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen door correcte sommen te maken. Voor elke gebruikte blauwe kaart, verdien je 1 punt. Je speelt 5 rondes. Wie na 5 rondes de meeste punten heeft, is de winnaar.
Voorbereiding
Kies allereerst met welke groene kaarten je gaat spelen. Lichtgroen voor het eenvoudige niveau, donkergroen voor het moeilijkere niveau of beide kaarten door elkaar. Schud de groene kaarten.
Schud ook de blauwe kaarten en geef elke speler 7 kaarten. Deze kaarten worden open op tafel gelegd. De stapel blauwe kaarten die over is, wordt pas in de volgende ronde weer gebruikt en heb je nu even niet meer nodig.
Draai de bovenste groene kaart open. Het cijfer op de kaart is de uitkomst voor alle sommen die de spelers gaan maken deze ronde. Deze kaart geldt dus voor alle spelers.

Speelronde
Per speelronde mag elke speler een som maken met als uitkomst het getal op de groene kaart. Hiervoor mogen de spelers de blauwe kaarten gebruiken. Per som mag je 1, 2 of 3 blauwe kaarten gebruiken. Spelers mogen hiervoor plussommen en minsommen (door elkaar) gebruiken.
Aan het einde van de ronde (je kunt hiervoor eventueel ook een tijd afspreken) bekijken de spelers elkaars sommen. De punten kun je verdienen door correcte sommen te maken. Het aantal gebruikte blauwe cijferkaarten waarmee een juiste som is gemaakt, levert 1 punt per kaart op.



Totaal ontvangt deze speler deze ronde 3+3+2=8 punten.
De gebruikte kaarten leg je af en vul je aan tot 7. Ook de groene kaart dien je te verversen. Een nieuwe ronde kan nu starten. In totaal speel je 5 rondes.
Ter verduidelijking kun je hieronder de video bekijken. Hierin worden de spelregels kort samengevat en kun je een voorbeeld van het spel bekijken.
Spelend rekenen met Cijferstorm groep 5-6
Het spel voor groep 5-6 is gericht op het spelend leren rekenen tot 100. Inzicht in de getallenrij, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en het toepassen van verschillende rekenstrategieën zijn onder andere rekendoelen die bij Cijferstorm aan bod komen. Het spel kan met 1 tot 3 spelers gespeeld worden en heeft een tijdsduur van ongeveer 10 minuten.

De inhoud
Dit spel bestaat uit een doosje met 90 blauwe cijferkaarten, 20 groene kaarten en de spelregels. De 90 blauwe cijferkaarten gebruik je om sommen te maken. De 20 groene kaarten vormen getallen die de uitkomst bepalen.
Doel van het spel
Het doel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen door correcte sommen te maken. Voor elke gebruikte blauwe kaart, verdien je 1 punt. Je speelt 5 rondes. Wie na 5 rondes de meeste punten heeft, is de winnaar.
Voorbereiding
Schud de groene kaarten. Schud ook de blauwe kaarten. Beide stapels leg je vervolgens gedekt op tafel. Geef elke speler daarna 7 blauwe kaarten. Deze kaarten worden open op tafel gelegd. De stapel blauwe kaarten die over is, wordt pas in de volgende ronde weer gebruikt en heb je nu even niet meer nodig.
Draai daarna de bovenste groene kaart open. Vervolgens leg je er een tweede groene kaart rechts naast. Deze kaarten samen vormen een getal bestaande uit twee cijfers. Het getal dat uit de twee kaarten ontstaat, is de uitkomst voor alle sommen die de spelers gaan maken deze ronde. Dit getal geldt dus voor alle spelers.

Speelronde
Per speelronde mag elke speler een som maken met als uitkomst het getal op de groene kaart. Hiervoor mag je als speler de blauwe kaarten gebruiken. Per som mag je 1, 2, 3 of 4 blauwe kaarten gebruiken. Spelers mogen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Deze bewerkingen mag je bovendien door elkaar gebruiken.
Aan het einde van de ronde (je kunt hiervoor eventueel ook een tijd afspreken) bekijken de spelers elkaars sommen. De punten kun je verdienen met correcte sommen. Het aantal gebruikte blauwe cijferkaarten waarmee een juiste som is gemaakt, levert 1 punt per kaart op.
De gebruikte kaarten leg je neer als punten en je vult de kaarten, middels de dichte stapel, aan tot 9. Ook de groene kaarten dien je te verversen. Een nieuwe ronde kan nu starten. In totaal speel je 5 rondes.
Ter verduidelijking kun je hieronder de video bekijken. Hierin worden de spelregels kort samengevat en kun je een voorbeeld van het spel bekijken.
Spelend rekenen met Cijferstorm groep 7-8
Het spel voor groep 7-8 richt zich op het spelend leren rekenen tot 1000. Inzicht in de getallenrij, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en het toepassen van verschillende rekenstrategieën zijn onder andere rekendoelen die bij Cijferstorm aan bod komen. Het spel kan met 1 tot 4 spelers gespeeld worden en heeft een tijdsduur van ongeveer 10 minuten.

De inhoud
Dit spel bestaat uit een doosje met 80 blauwe cijferkaarten, 30 groene kaarten en de spelregels. De 80 blauwe cijferkaarten gebruik je om sommen te maken. De 30 groene kaarten vormen getallen die de uitkomst bepalen.
Doel van het spel
Het doel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen door correcte sommen te maken. In deze variant krijg je punten voor het zo precies mogelijk bij het getal uit te komen.
Voorbereiding
Schud de groene kaarten. Schud ook de blauwe kaarten. Beide stapels leg je vervolgens gedekt op tafel. Leg 11 blauwe kaarten open op tafel. De stapel blauwe kaarten die over is, wordt pas in de volgende ronde weer gebruikt en heb je nu even niet meer nodig.
Draai daarna de bovenste groene kaart open. Vervolgens leg je er een tweede groene kaart rechts naast. De derde kaart leg je daar weer rechts naast. Deze drie groene kaarten samen, vormen een getal bestaande uit drie cijfers. Het getal dat uit de drie kaarten ontstaat, is de uitkomst voor alle sommen die de spelers gaan maken deze ronde.
Zowel de blauwe als de groene kaarten zijn voor alle spelers gelijk. Zij spelen het spel met dezelfde kaarten.

Speelronde
Per speelronde mag elke speler een som maken met als uitkomst het getal dat door de groene kaartjes gevormd wordt. Hiervoor mag je als speler de blauwe kaarten gebruiken. Per som mag je zo veel blauwe kaarten gebruiken als je wilt. Spelers mogen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Deze bewerkingen mag je bovendien door elkaar gebruiken.
Lukt het om een som te maken waarvan de uitkomst precies gelijk is aan het groene kaartjes getal, dan ontvangt de speler daarvoor 10 punten. Zit de speler er één cijfer vanaf, dan ontvangt deze nog 7 punten. In de spelregels staat een tabel waaruit af te lezen valt hoeveel punten er te verdienen zijn.
Aan het einde van de ronde (je kunt hiervoor eventueel ook een tijd afspreken) bekijken de spelers elkaars sommen.
Alle kaarten leg je af en middels de dichte stapel, leg je 11 nieuwe blauwe kaarten open op tafel. Ook de groene kaarten dien je te verversen. Een nieuwe ronde kan nu starten. In totaal speel je 4 rondes. Wie aan het einde van de 4 rondes de meeste punten heeft, is de winnaar.
Ter verduidelijking kun je hieronder de video bekijken. Hierin worden de spelregels kort samengevat en kun je een voorbeeld van het spel bekijken.
Alle redenen om spelend rekenen met Cijferstorm vandaag te gebruiken op een rij

- Er zijn 3 varianten verkrijgbaar, waardoor er voor elk niveau een spelvorm is.
- Kinderen leren ontzettend veel door spelen.
- Dit is een spel met een hele hoge educatieve factor.
- Het is een erg leuk spel om te spelen.
- Het boort meerdere rekendoelen tegelijkertijd aan.
- Dit spel doet ook een beroep op de inventiviteit van kinderen en stimuleert oplossingsgericht denken.
- Het spel heeft een korte duur (ongeveer 10 minuten maar).
- Het spel kun je zowel individueel als in kleine groepjes spelen.
- Cijferstorm is een must have in je rekenkast.
- Je koopt het nu voor slechts € 2,99 bij het Kruidvat (in de winkel, niet online).
Mist er nog een reden waarom je dit spel moet spelen? Laat het weten in een reactie!
Veel rekenplezier en ‘spread the word’!
Super! Ik wil toch iets van het hart, ik zie bij instructie filmpje 5/6 dat er sommen worden gemaakt zoals
9×9=81-20=61+2=63
= betekent aan iedere kant van het =teken heeft dezelfde waarde. Dat is nu niet van toepassing. Sorry, maar mijn rekenhart schreeuwt om een reactie te geven 😊.
Dag Martine,
Bedankt voor je reactie. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Het hadden aparte sommen moeten zijn.
Nu hoop ik dat leerkrachten of ouders dit al wel begrepen hadden, maar met deze aanvulling kan het niet meer mis gaan!