Inhoudsopgave
Hoe kun je de leesmotivatie van kinderen verhogen?
Motivatie bij lezen is nodig. Het vergroten / verhogen van de leesmotivatie van kinderen is een belangrijke en moeilijke taak van leraren en ouders. Moeilijk, maar mogelijk! Door in te zetten op de randvoorwaarden; waarden, doelen, interesse en vertrouwen én de psychologische basisbehoefte; autonomie, competentie en verbondenheid. Daardoor kun je de leesmotivatie van kinderen vergroten.
Wetenschappelijk onderzoek
Je leest er meer over, in dit zeer interessante artikel waarin bijvoorbeeld het belang van goed leesonderwijs én de daarbij behorende leesmotivatie nog eens helder omschreven worden en waarbij literatuur van wetenschappelijke studies is geraadpleegd.
Stichting Lezen (2021). Leesmotivatie onder de loep.
Inzichten uit wetenschappelijk onderzoek.
Amsterdam: Stichting Lezen.
Mijn advies aan alle leerkrachten én ouders is om het stuk van ‘Stichting lezen’ door te lezen. Naast dat er veel waardevolle tips in staan, is het vooral belangrijk dat leerkrachten en ouders begrijpen hoe leesmotivatie ‘werkt’. Wat werkt nu stimulerend en wat juist niet. Er staat vast een heleboel in wat je al weet. Desalniettemin is het interessant om te lezen waarom dat zo is (op basis van wetenschappelijk onderzoek) en wellicht brengt het ook nieuwe inzichten.
Voorbeelden uit de praktijk om de leesmotivatie te verhogen
Een waargebeurd eigen voorbeeld;
Mijn man en ik lezen allebei erg graag. Voordat wij kinderen hadden waren onze koffers voor de vakantie voor de helft gevuld met leesboeken. Nu zijn een paar boeken helaas voldoende 😉.
Onze zoon (groep 5) heeft een zeer wisselende leesmotivatie. Donald Ducks zijn top, maar leesboeken… Saai! Hij is dol op voetbal en houdt van humor. Samen zijn we op zoek gegaan naar boeken die hem dus wél interesseren. Missie volbracht! Hij leest nu ook leesboeken met plezier.
Nog één kind te gaan…. Onze dochter (groep 3) háát lezen (naar eigen zeggen). Ze vond boeken saai en lezen stom. Na het lezen van het artikel van ‘Stichting Lezen’ ben ik met haar in gesprek gegaan. Wat blijkt; zij had het gevoel dat door het lezen, ze te weinig tijd overhield voor televisie kijken (geen grap!) en ze vindt de boekjes die passen bij groep 3 te saai (ze mist een verhaal). Dus door met haar dit gesprek te voeren, vindt zij, binnen 1 week, lezen weer leuk! Wat kleine aanpassingen (afspraken maken over leestijd en het kiezen van andere boeken die wat lastiger zijn en waar een betere verhaallijn in zit) bleken voldoende om een lage leesmotivatie om te zetten in een zelfverzekerde, gemotiveerde lezer. En dat gun ik iedereen!
De psychologische basisbehoefte; autonomie, competentie en verbondenheid
Met het bespreken van de leesdobbelstenen in het vorige blog, zijn de basisbehoefte autonomie en competentie al aan bod gekomen. De basisbehoefte verbondenheid nog niet.
Het gesprek voeren, waardering voor lezen uitspreken, enzovoort zijn belangrijk.
Verhoog de leesmotivatie met het boek-zoek-hoek kaartje
Powerspel ontwierp het boek-zoek-hoek kaartje om de leesmotivatie te verhogen! En wij mogen het ook hier gratis beschikbaar stellen.
Het zijn kaartjes, zoals je die ook bij de supermarkt ophangt, omdat je op zoek bent naar iets óf iets aan te bieden hebt. Alleen nu niet bij de supermarkt maar in de klas, of in de bibliotheek.
Je kunt anderen dus helpen bij het vinden van een passend boek om zo iemands leesmotivatie te vergroten en andersom. Weet je even niet zo goed welk boek je wilt gaan lezen, vraag anderen dan om hulp door een kaartje in de boek-zoek-hoek op te hangen.
Veel succes met het verhogen van de leesmotivatie!
Misschien heb je net wel op de link geklikt maar dacht je ‘Zóóó, 55 pagina’s; toedeledoki!’ (Nou eigenlijk zijn het er ‘maar’ 46, want die overige 9 pagina’s bevatten de literatuurlijst 😉) Er is ook een samenvatting (op pagina 2) en een conclusie met aanbevelingen (op pagina 44)! Het is écht de moeite waard.