Inhoudsopgave
Bij bewegend leren wil je dat alle kinderen actief zijn én dat alle kinderen de stof eigen maken. Sommige werkvormen lenen zich prima voor deze combinatie, maar andere wat minder. Persoonlijk vind ik de werkvorm; spelling estafette daar een heel mooi voorbeeld van. Alle kinderen zijn actief, ze oefenen (per groepje) allemaal dezelfde woorden en er wordt flink samengewerkt!
Voorbereiding
Ter voorbereiding maak je van de woorden die wilt oefenen kaartjes of een lijst met 5 of 6 kolommen. Dit kan op basis van de moeilijkheid van het woord of gewoon random. Zorg dat de woordenkaartjes of de woordenlijst goed leesbaar zijn (ook wanneer er meerdere kinderen bij de woorden komen kijken).
In het voorbeeld zijn woordkaartjes gebruikt waarbij de woorden sterren hebben gekregen (niveau’s). Een 1-ster woord is makkelijk, een 5-sterren woord is moeilijk.
Wat heb je nodig?
Pionnen, woordenlijsten / woordkaartjes en per groepje, een stuk stoepkrijt en een grote foamdobbelsteen per groepje.
Hoe zet je spelling estafette klaar?
De woordkaartjes of woordenlijsten leg of hang je op een centrale plaats, waar alle startspelers eenvoudig bij kunnen. Vervolgens zet je per groepje 1 pion méér neer, dan het groepje aan kinderen telt. In het voorbeeld wordt dus met 3 kinderen per groepje gespeeld en staan er dus 4 pionnen.
Let er op, dat hoe groter je de groepjes maakt, hoe langer kinderen stil staan. Ik werk daarom graag met groepjes van 3.
Hoe werkt spelling estafette?
In dit voorbeeld leg ik het spel uit, aan de hand van het plaatje en bestaat een groepje dus uit 3 kinderen.
De startpositie: kind 1 staat bij pion 1, kind 2 bij pion 2 en kind 3 bij pion 3. Pion 4 is onbemand.
Kind 1 dobbelt 2. Hij kiest een twee sterren woord uit, neemt het stoepkrijt mee en loopt dan naar pion 2 van zijn team. Daar schrijft kind 1 het woord dat hij gekozen heeft op en blijft bij pion 2 staan. Kind 2 leest het woord, onthoud het, neemt het stoepkrijt van kind 1 over en loopt dan naar pion 3. Daar schrijft kind 2 hetzelfde woord op en blijft bij pion 3 staan. Kind 3 leest het, onthoud het, neemt het stoepkrijt van kind 2 over en loopt dan naar pion 4. Daar schrijft kind 3 het woord op en loopt zo snel hij kan weer naar pion 1 om te dobbelen.
Hier begint de cyclus weer opnieuw, maar nu staat elk kind één positie verder dan de startpositie.
Je kunt het spel bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd spelen of je kunt een aantal goed geschreven woorden afspreken. Fout geschreven woorden mógen door een volgende speler weer correct geschreven worden. ‘Minder goede spellers’ kunnen geholpen worden door klasgenoten en de ‘betere’ moeten goed en kritisch blijven of het correct gespeld is. Zo is er dus voor alle kinderen -op maat- voldoende uitdaging.
Veel spe(e)lplezier!
1 gedachte over “Spelling estafette”