Inhoudsopgave
Wat is bewegend leren?
Voordat ik de 6 redenen voor bewegend leren ga toelichten, kijken we eerst naar de vraag “Wat is bewegend leren?” Dat is een vraag, waar je meerdere antwoorden op kunt geven. Volgens sommigen betekent bewegend leren dat cognitieve activiteiten (zoals instructie of verwerking) worden afgewisseld met bewegingsactiviteiten. Bijvoorbeeld; na een instructie eerst 10 minuten intensief bewegen vóórdat men aan de verwerking begint.
Volgens anderen betekent het dat de cognitieve activiteit samengaat met de bewegingsactiviteit. Bijvoorbeeld; sommen springen.
De resultaten van wetenschappelijk onderzoek
Omdat bewegend leren de laatste jaren flink toe neemt, zijn er nog niet zo veel resultaten bekend van wetenschappelijk onderzoek. Wat er tot nu toe bekend is, is dat het een positieve invloed lijkt te hebben. Toch zijn die resultaten ook wisselend, wat tot nu toe wordt toegeschreven aan de verschillende onderzoeksmethodieken en het onderzoeken van een verschillende doelgroep. Hoe groot die positieve invloed lijkt te zijn, mag dan nog niet duidelijk zijn, toch zijn er voldoende relevante voordelen te noemen.
Wellicht niet allemaal wetenschappelijk, maar bewijs voor negatieve resultaten is er ook niet…..
Persoonlijk ben ik groot voorstander van bewegend leren waarin de cognitieve activiteit samengaat met de bewegingsactiviteit, maar elke vorm van beweging met leren juich ik toe.
6 redenen waarom je vandaag nog zou moeten starten met bewegend leren:
1. Bewegen is gezond voor je lijf
Een open deur, maar wel een feit! Of de leerprestaties nu verbeteren of niet, het is hartstikke gezond om te bewegen. De hartstichting geeft de volgende voordelen voor bewegen; het vermindert stress en maakt je hoofd leeg, na beweging voel je je fitter en energieker, je slaapt beter, je gewicht blijft op peil en het verlaagt je bloeddruk. Dat zou al reden genoeg moeten zijn om vandaag nog ‘op te staan’ en te starten met bewegend leren!
2. Bewegen is goed voor de hersenen
Zoals de hersenstichting aangeeft; “Bewegen is goed, meer bewegen is nog beter”. Bewegen is dus ook goed voor de hersenactiviteit. Het verrichtte onderzoek aan de universiteit van Illinois door professor Charles Hillman, toont het verschil in hersenactiviteit aan na 20 stil zitten en na 20 bewegen. Trek zelf je conclusie maar!
3. Reden nummer 3 voor bewegend leren; kinderen vinden het veel leuker!
Als we dan met z’n allen zo ons best doen, om de kinderen betrokken en gemotiveerd te krijgen (of te houden), dan moeten we misschien ook eens iets verder dan het ‘geijkte’ kijken. Resultaten zijn blijkbaar ontzettend belangrijk en dat mag dan ook wat kosten om die weer ‘op peil’ te krijgen. Nieuwe methodes omdat deze niet meer goed aansluiten, is geen probleem. Geld / budget om bewegend leren goed vorm te geven is in veel gevallen dan weer wél een probleem. Wat overblijft is een gemotiveerde leerkracht die (ongemotiveerde?) kinderen enthousiast moet krijgen om op een stoel een werkboek door te akkeren en daarbij ook nog eens moet zorgen dat ze steeds beter presteren….
4. Zorg voor variatie in je lesaanbod
Niets is zo dodelijk als altijd hetzelfde doen (zelfs voor bewegend leren!). Al is een activiteit nog zo leuk, er komt een moment en dan is de koek op. Zorg daarom voor voldoende variatie. Zeker wanneer je weinig werkt met bewegend leren want na 20 minuten luisteren is de concentratie-spanne op. Gooi er daarom eens wat energie tegenaan! Dan kunnen ze weer even.
5. Door te bewegen onthoud je beter
Wanneer de hersenen goed doorbloed worden, ontvangen ze ook meer voeding en zuurstof en wordt de verbinding tussen de hersencellen sterker. Bepaalde hersendelen lijken meer te profiteren van de beweging. Het hersendeel om informatie te verwerken bijvoorbeeld. De cognitieve functies als aandacht, begrijpen / redeneren / leren en het geheugen in het algemeen, profiteren hiervan.
6. Voorzien in beweegbehoefte
Kinderen hebben een natuurlijke bewegingsdrang. Vanaf de basisschool wordt deze drang langzaam beperkt tot ze vanaf groep 3 aan een tafeltje ‘horen’ te zitten. Door bewegend leren met regelmaat in te zetten, kom je de kinderen tegemoet in deze behoefte.
Zes redenen waarom ik (en ik hoop jij nu ook!) enthousiast word van bewegend leren.
Wil je meteen beginnen? Hier vind je ideeën en kaartjes die je meteen kunt inzetten!
Mis je nog een goede reden die hiertussen zou moeten staan? Laat het me weten!