Inhoudsopgave
Op 9 april is het Nationale Buitenlesdag! Een geweldig initiatief om meer in beweging te komen en je hersenen even te ‘verwennen’ met een extra dosis zuurstof!
Als leerkracht heb je het al druk genoeg en dan schieten deze leuke initiatieven er misschien wel bij in. Jammer, want zo’n buiten activiteit brengt zoveel goeds! Daarom vind je in dit blog voor de Nationale Buitenlesdag vijf ideeën voor lessen die eenvoudig uit te voeren zijn en waarvan kinderen enthousiast worden.
Hier zijn enkele laagdrempelige voorbeelden:
Menselijke coördinatenspel
Je kunt vooraf de benodigde kaartjes printen en losknippen. Het knippen kun je ook door een aantal kinderen laten doen. Op het plein maak je een groot veld. Aan de linkerkant noteer je de getallen (op gelijke afstand van elkaar) 1 t/m 20 van onder naar boven. Van links naar rechts noteer je (ook op gelijke afstand van elkaar) de letters A t/m U. Op deze manier ontstaan er kruispunten in het veld. Elk tweetal ontvangt een kaartje met daarop de coördinaat dat zij moeten maken. Wil je grotere groepjes maken, laat kinderen dan een gekleurde draad vast houden. Zo kunnen zij ook figuren maken.
Getallenjacht
Maak een lijst met cijfers of wiskundige symbolen en vraag kinderen om ze buiten te zoeken. Dit kunnen bijvoorbeeld cijfers zijn op een huisnummer, op een verkeersbord of op de grond geschilderd. Laat ze elk nummer benoemen dat ze vinden en eventueel de som maken van de gevonden getallen.
Spellingspeurtocht
Verdeel de kinderen in groepjes en geef elk groepje een aantal spellingscategorieën mee. Laat kinderen buiten zoeken naar objecten met die spellingscategorie. Ze kunnen bijvoorbeeld bij de spellingscategorie open lettergreep zoeken naar een tegel, stenen, bomen, water, enzovoort. Dit helpt bij het ontwikkelen van spellingscategorieën in woorden en stimuleert het visuele waarnemingsvermogen. Daarnaast wordt met deze oefening samenwerking geoefend waarbij kinderen van, door en met elkaar leren.
Herkennen van blokken bouwsels
De oefeningen met het herkennen van de verschillende aanzichten is een ideale oefening om buiten te oefenen. Er is voldoende ruimte om te bouwen, alle kinderen kunnen zelf of in kleine groepjes oefenen, met concreet materiaal kunnen kinderen zelf experimenteren en ervaren én door samen te werken, leren kinderen ook hier; van, door en met elkaar.
Zinnenroof
Voor dit spel heb je kaartjes nodig met daarop verschillende woorden binnen de woordsoorten. Afhankelijk van hoe moeilijk je de opdracht wilt maken, kies je zelf welke kaartjes je wel of niet laat meedoen in het spel. Verspreid de kaartjes en verdeel de kinderen in teams. De opdracht is dat de teams kaartjes verzamelen waarmee zij (goedlopende) Nederlandse zinnen kunnen maken. Kaartjes die meegebracht zijn, waar geen zinnen meer van gemaakt kunnen worden, leveren minpunten op. Samenwerking is dus erg belangrijk!
Door deel te nemen aan deze vijf ideeën voor lessen op Nationale Buitenlesdag kun je gemakkelijk een start maken met een actievere schooldag, die vele voordelen kent!
Gebruik jij deze vorm van onderwijs al langer en ben je op zoek naar materialen die het bewegend leren ondersteunen zonder dat het veel voorbereiding vraagt? Dan zijn Sport-Thieme voor het basis spelmateriaal en Powerspel voor inhoudelijke materialen een echte aanrader.