Inhoudsopgave
Werk je wel eens met bewegend leren? Dan zijn de teamfiches van Powerspel dé uitkomst! In dit blog leg ik je een aantal werkvormen uit, waarbij je de teamfiches handig in kunt zetten bij bewegend leren.
Werken met een methode
De meeste methodes zitten goed in elkaar; ze zijn wetenschappelijk onderbouwd, er zit een goede en opbouwende lijn in en zowel voor leerkracht als leerling, ligt alles netjes klaar.
Alleen maken ze je het niet altijd gemakkelijk om daar nét wat anders mee te doen, zoals bijvoorbeeld bewegend leren.
De oplossing
Werken zónder methode is vaak veel werk. Precies om die reden werken de meeste scholen toch met een methode (ook al is die niet zo flexibel).
Powerpsel ontwikkelde de teamfiches om de methode te kunnen gebruiken en tóch bewegend leren in te zetten, zónder dat het veel voorbereiding vergt. En wij zijn enthousiast!
De teamfiches zijn bedoeld om als team* ‘te antwoorden’ op vragen; zonder te praten of te schrijven. Het werkt dus heel snel en tegelijk!
*Wanneer je niet wilt dat er samengewerkt wordt, spreek je af dat elk kind een team is. Op die manier kun je ook individueel werken met de teamfiches.
Hoe werken de teamfiches?
Elk team krijgt evenveel fiches als er vragen zijn. Bovenaan staat het team; bijvoorbeeld team 2. Daaronder staat nog een getal. Dit getal correspondeert met de vraag.
Het teamfiche hiernaast is een fiche van team 2 voor vraag 4.
Voorbeelden met teamfiches bij bewegend leren waarbij amper voorbereiding nodig is
Een aantal werkvormen om de teamfiches in te zetten met nauwelijks voorbereiding:
Meerkeuzevragen
Het methodeboek / de les heeft verwerkingsvragen met meerkeuzevragen. Rol de leermat meerkeuzevragen uit (of teken deze op het plein). De kinderen lezen de vragen, overleggen met elkaar en brengen het teamfiche naar de juiste letter (A, B, C of D).
Laat je de kinderen liever geen boeken mee naar buiten nemen? Lees dan de vragen voor!
Rekenen – automatiseren
Rekenen automatiseren; rol de leermat getallenlijn t/m 20 of t/m 100 uit (of schrijf deze op het plein). Laat de kinderen uit de sommen uit het boek maken, maar in plaats van het in het schrift te schrijven leggen zij een teamfiche op het juiste getal.
Werkwoordspelling
Op deze manier kan ook de leermat Dobbelwerk gebruikt worden. Rol de mat uit en laat de kinderen de zinnen werkwoordspelling maken. Ze leggen het fiche bij de juiste uitgang van het schema neer. Hoewel ze nu het woord niet letterlijk hebben geschreven, hebben zij wel alle stappen gevolgd. Het is een prettige afwisseling om het stappenplan eigen te maken.
Begrijpend lezen
De begrijpend lezen kan ook prima bewegend. Rol de leermat getallenlijn t/m 100 uit (of schrijf deze op het plein). Laat de kinderen het teamfiche neerleggen op het regelnummer waar zij het bewijs hebben gevonden voor het antwoord op de vraag, want eigenlijk is dát hetgeen je ze wilt leren.
Voorbeelden van het gebruik van teamfiches bij bewegend leren met wat voorbereidingstijd
Mogelijkheden waar wel wat, maar niet veel, voorbereiding voor nodig is:
Taal – woordsoorten
Je gaat het vandaag bij taal hebben over woordsoorten. De methode stelt een oefening voor waarbij de kinderen in het schrift maken de zinnen moeten overschrijven en met een kleurtje aan moeten geven wat voor woordsoort het is. Zet gekleurde bakjes neer (als je deze niet hebt, hang er dan een kaartje aan) of plak er een post it / briefje op welke woordsoort in het bakje moet. Elk woord is nu een nummer. Wanneer een woord niet tot één van de gevraagde woordsoorten behoort, dan wordt dit fiche niet ingeleverd.
Spelling
Ook spelling kan ontzettend goed geoefend worden met de teamfiches. Met het nieuwe woordpakket / woorden van de week. Maak vakken of plaats bakjes waar je spellingscategorieën op zet. Je nummert de woorden en hangt blaadjes op, met 1 of enkele woorden, verspreid over het plein. De kinderen gaan op zoek naar de woorden, kijken welk cijfer ervoor staat en leveren dát teamfiche in, op de juiste plek.
Rijmen
Print een aantal plaatjes waar je rijmwoorden op hebt of bedenkt. Knip de plaatjes uit en schuif ze in een plastic zakje of plak ze (op een post-it) op het bakje. Zeg tegen de kinderen dat ze fiche 1 pakken en noem een rijmwoord. De kinderen mogen het fiche in het juiste bakje doen.
Kaartjes
Sluit de oefening uit de methode hier toch niet goed op aan, wil je wel oefenen met bewegend leren en de teamfiches, maar heb je geen zin / tijd om zelf kaartjes te maken? Kijk dan eens tussen onze kaartjes of er geschikt oefenmateriaal voor jouw groep tussen zit. Je hoeft ze dan alleen nog maar te nummeren….
Andere materialen waarmee je teamfiches kunt combineren
Naast een leermat of bakjes kun je de fiches ook neer laten leggen in een hoepel, bij een pion, in een gekrijt vak, of wat je toevallig voor handen hebt.
Dit waren slechts enkele voorbeelden, waarmee we hopen je een eerste inspiratie gegeven te hebben. We hebben hiermee geprobeerd te laten zien, dat er voor elk vakgebied mogelijkheden genoeg zijn én dat je het heel eenvoudig in kunt zetten zonder veel voorbereiding te hoeven doen.
Ben je enthousiast geworden en wil je de teamfiches zelf ook gaan gebruiken?