Automatiseren is bij veel kinderen niet echt een favoriet onderdeel. Bladen met eindeloos veel rijtjes sommen erop… Voor kinderen die hier goed in zijn is het vooral veel schrijven (waar ze vaak een hekel aan hebben) en voor de kinderen die het automatiseren nog niet zo onder de knie hebben, is het niet fijn om zo met de neus op de feiten geduwd te worden. Kortom, weinig enthousiasme vanuit de kinderen. Maar ja, als leerkracht weet je dat het wel een belangrijk onderdeel is! Dus geven we er een lekkere draai aan! Wél oefenen, maar dan nét een beetje anders; automatiseren met bewegend leren!
Een mooie tip om automatiseren te oefenen met bewegend leren is om het werkblad dat je normaal misschien in de klas zou gebruiken even te kopiëren en in stukjes te knippen. Dit kan prima met tafelsommen, plus- / minsommen, deeltafelsommen, rijtjes woordjes lezen, woordsoorten, enzovoort.
In dit blog gebruiken we een sommenblad met plus- en minsommen tot 100. De sommen hebben we met sommengenerator op sommenmaker.nl gemaakt.
Alle rijtjes met sommen knip je los. Je kunt deze rijtjes ook nummeren, als je wilt dat de kinderen de sommen zelf nakijken. Vergeet dan niet ook een antwoordblad te printen!
Plak per post-it een rijtje sommen op en hang de post-it blaadjes op verschillende plekken in de school of op het plein.
Om het je gemakkelijk te maken, is er ook een invulblad voor je gemaakt. Zo kun je tot 40 rijtjes sommen ophangen die de kinderen op het invulblad kunnen invullen. Bovendien is het dan ook makkelijk voor de kinderen. Zij kunnen de genummerde rijtjes door elkaar maken en hoeven niet op zoek te gaan naar het juiste volgnummer.
Laat in een reactie weten wat je van de tip vond en of je het denkt te gaan gebruiken. Heb je dit idee uitgevoerd? Laat andere leerkrachten hier dan weten wat je er van vond.